dijous, 25 de setembre del 2014

Un paratge únic en el món: Península de Valdés

Puerto Madryn
 
Sortint del bullici de la ciutat ja en el llarg trajecte en autobús hem observat el canvi de paisatge, esplanades, terrenys àrids, vaques i més vaques, tot acompanyat de temperatures més fredes, doncs hem entrat a la PATAGÒNIA!
Puerto Madryn és el nostre nou destí. Ubicada just al costat de l'entrada de la reserva natural de la Península de Valdés.
Les nostres expectatives sobre aquests dies són força altes, volíem veure en estat salvatge diferents animals, pensàvem que seria més complicat, però la veritat és que la realitat ha superat de llarg les idees preconcebudes que dúiem. Realment hi ha tanta fauna que és molt fàcil de poder-la observar.

Així que anem a pams:

Saliendo del bullicio de la ciudad ya en el largo trayecto en autobús hemos observado el cambio de paisaje, explanadas, terrenos áridos, vacas y más vacas, todo acompañado de temperaturas más frías, pues hemos entrado en la PATAGONIA! 
Puerto Madryn es nuestro nuevo destino. Ubicada justo al lado de la entrada de la reserva natural de la Península de Valdés. 

Nuestras expectativas sobre estos días son bastante altas, queríamos ver en estado salvaje diferentes animales, pensábamos que sería más complicado, pero la verdad es que la realidad ha superado de largo las ideas preconcebidas que llevábamos. Realmente hay tanta fauna que es muy fácil de poder observar. 

Así que vamos por partes:


Balenes franques australs:

Aquestes viuen la major part del temps en aigües gèlides ubicades a la preantartida on hi ha el seu aliment, el crill. 
Però cada any ja sigui per reproduir-se, parir, alletar o gravar en la memòria les rutes migratòries dels seus fills acudeixen a punts de reproducció amb aigües més càlides. Aquestes zones estratègiques al món estan a Sudàfrica, Austràlia, Nova Zelanda i a la Península de Valdés. 
Les femelles adultes poden ser de fins a 15 metres i 45 tones, els mascles 40 tones i 13 metres, i les balenetes acabades de néixer medeixen 5,5m i pesen 2 tunalades. La característica més diferenciadora d'aquestes balenes respecte a les altres, es tracta de les callositats que tenen al cap i a la cua, són com les seves empremtes digitals, totes són diferents.
Durant alguns anys van estar en perill d'extinció, però ara per ara no corren cap perill. Tot i així la seva població creix molt a poc a poc, pel fet que tan sols tenen un fill cada 3 anys.

Les hem pogut observar des de la mateixa platja de Puerto Madryn a pocs metres de distància, però no en teníem prou i hem decidit embarcar-nos en un vaixell. A Puerto Piramides, un poblet dins de la reserva, hem navegat durant una hora i mitja. Durant aquesta estona les hem vist saltar, passar arran de vaixell (són força curioses) i fins i tot un intent de còpula, tot i que la mare anava amb la seva cria i no s'ha deixat.
Però ens hem quedat amb ganes de més així que hem llogat un parell de bicis i hem pedalat 19 km fins a arribar a la platja de "el doradillo". Quan la marea està alta passen ben a prop. 
Poder observar aquests enormes mamífers ha resultat una experiència que volem preservar en les nostres retines tota la vida.

Ballenas francas australes: 

Estas viven la mayor parte del tiempo en aguas heladas ubicadas en la preantartida donde está su alimento, el "Crilla". 
Pero cada año ya sea para reproducirse, parir, amamantar o grabar en la memoria las rutas migratorias de sus hijos acuden a puntos de reproducción con aguas más cálidas. Estas zonas estratégicas en el mundo están en Sudáfrica, Australia, Nueva Zelanda y en la Península de Valdés. 
Las hembras adultas pueden ser de hasta 15 metros y 45 toneladas, los machos 40 toneladas y 13 metros, y las ballenatos recién nacidos miden 5,5m y pesan 2 tonalades. La característica más diferenciadora de estas ballenas respecto a las demás, se trata de las callosidades que tienen en la cabeza y en la cola, son como sus huellas digitales, todas son diferentes. 
Durante algunos años estuvieron en peligro de extinción, pero hoy por hoy no corren ningún peligro. Aún así su población crece muy lentamente, debido a que sólo tienen un hijo cada 3 años. 

Las hemos podido observar desde la misma playa de Puerto Madryn a pocos metros de distancia, pero no teníamos suficiente y hemos decidido embarcarnos en un barco. En Puerto Pirámides, un pueblo dentro de la reserva, hemos navegado durante una hora y media. Durante este rato las hemos visto saltar, pasar a raíz de barco (son bastante curiosas) e incluso un intento de cópula, aunque la madre iba con su cría y no se ha dejado. 
Pero nos hemos quedado con ganas de más así que hemos alquilado un par de bicis y hemos pedaleado 19 km hasta llegar a la playa de "el Doradillo". Cuando la marea está alta pasan muy cerca. 

Poder observar estos enormes mamíferos ha resultado una experiencia que queremos preservar en nuestras retinas toda la vida. 

L'Erick apunt per embarcar!!

Aqui es poden apreciar les callositats del cap

Baleneta de color blanc

N'hi ha moltíssimes!! Fàcil de veure!

Vinga amunt!! PLAAAAFFF

Ens ensenyes la cua? Foto!!!

Pedalant cap al Doradillo

Elefants marins:

Aquests viuen en les aigües glaçades fora de la plataforma continental. Són grans busejadors, ja que el seu aliment són els calamars i pops gegants que viuen en aigües profundes. Per veure'ls a terra cal esperar dos moments, els cicles de reproducció o bé el canvi de pell. És a dir, quan neixen es passen els primers mesos a fora de l'aigua aprenent a fer amnees i engreixant-se prou com per poder nedar fins a buscar aliment. Fins als 2 anys es passen 10 mesos seguits al mar i 2 a terra per canviar la pell per una altra de més gruixuda apte per aguantat l'hivern. Un cop a la maduresa sexual canviaran aquests cicles, passant 4 mesos al mar engreixant-se, 2 a fora reproduint-se, 4 al mar i 2 a fora canviant la pell.
El més cridaner d'aquests és el nas dels mascles en forma de trompa, poden fer fins a 6m i 4 tones. 
Nosaltres hem pogut veure un parell de colònies a Punta Cantor, una de gran formada per un mascle dominant i unes 40 femelles i cadells, i una altra de més xica amb uns encara no 20 exemplars. La major part de l'estona la passen dormint, intentant no consumir calories, doncs metre estant a terra no mengen res. Tot i així els xics no han parat de moure's, algun badall de les mares i fins i tot una petita corredissa d'un mascle empaitant una femella.

Elefantes marinos: 

Estos viven en las aguas heladas fuera de la plataforma continental. Son grandes buseadores, ya que su alimento son los calamares y pulpos gigantes que viven en aguas profundas. Para verlos en el suelo hay que esperar dos momentos, los ciclos de reproducción o bien el cambio de piel. Es decir, cuando nacen se pasan los primeros meses fuera del agua aprendiendo a hacer apnea y engordando lo suficiente como para poder nadar hasta buscar alimento. Hasta los 2 años se pasan 10 meses seguidos en el mar y 2 en tierra para cambiar la piel por otra más gruesa apto para aguantar el invierno. Una vez en la madurez sexual cambiarán estos ciclos, pasando 4 meses en el mar engordando, 2 fuera reproduciéndose, 4 en el mar y 2 fuera cambiando la piel. 
Lo más llamativo de estos es la nariz de los machos en forma de trompa, pueden hacer hasta 6m y 4 toneladas. 

Nosotros hemos podido ver un par de colonias en Punta Cantor, una de gran formada por un macho dominante y unas 40 hembras y cachorros, y otra más chica con unos aún no 20 ejemplares. La mayor parte del tiempo la pasan durmiendo, intentando no consumir calorías, pues mientras están en tierra no comen nada. Aún así los leones no han parado de moverse, algún bostezo de las madres e incluso una pequeña persecución de un macho persiguiendo una hembra. 


El mascel amb la trompa, la femella a l'esquerra i la cria a la dreta

Un mascle amb unes quantes famelles  del seu harem

Lleons marins:

De lluny els podríem confondre amb una foca però el seu volum és major. Els mascles tenen una cavallera, d'aquí el nom de lleó marí. Aquests a diferència dels elefants tenen 4 potes per tant caminen fora l'aigua. Només entren a l'aigua per alimentar-se, la resta de la vida la fan a les platges. Per tant es poden veure durant tot l'any.
Ara estan en època de cria dels cadells, a Punta Loma, a 15 km de Puerto Madryn hi ha una colònia permanent. Ens hem enfilat a una barqueta i cap a fer submarinisme amb els lleons!! Ha estat fantàstic!! Els cadells acabats de néixer són ben curiosos i se'ns han apropat molt per mossegar-nos (no fa gens de mal), i passar-nos pel costat, les mares anaven passant a prop controlant als xics.

Leones marinos: 

De lejos los podríamos confundir con una foca pero su volumen es mayor. Los machos tienen una caballera, de ahí el nombre de león marino. Estos a diferencia de los elefantes tienen 4 patas por tanto caminan fuera del agua. Sólo entran en el agua para alimentarse, el resto de la vida la hacen en las playas. Por tanto se pueden ver durante todo el año. 

Ahora están en época de cría de los cachorros, en Punta Loma, a 15 km de Puerto Madryn hay una colonia permanente. Nos hemos subido a una barca y hacia bucear con los leones !! Ha sido fantástico !! Los cachorros recién nacidos son muy curiosos y se nos han acercado mucho para mordernos (no hace nada de mal), y pasarnos por el lado, las madres iban pasando cerca controlando a lascrias.

Colònia de llons

Vine cap aquí!!

Tots tres: el lleó, l'Erick i la Mariona

Molt bòna immersió!

Pingüins de Magallanes:

A punta Tombo diuen que hi ha la primera o segona colònia més gran del món d'aquesta espècie, no se sap si és la primera perquè els de l'Antàrtida no s'han pogut contabilitzar mai. En època de reproducció és de gairebé 1,5 milions de pingüins!!! Aquests dies que hi hem estat nosaltres tot just estan arribant els primers mascles, que mentre esperen a la seva femella aprofiten per condicionar el seu niu (cada any és el mateix).

Pingüinos de Magallanes: 


A punta Tombo dicen que está la primera o segunda colonia más grande del mundo de esta especie, no se sabe si es la primera que los de la Antártida no se han podido contabilizar nunca. En época de reproducción es de casi 1,5 millones de pingüinos !!! Estos días que hemos estado nosotros apenas están llegando los primeros machos, que mientras esperan a su hembra aprovechan para acondicionar su nido (cada año es lo mismo). 








A part d'aquest "top 4 d'animalons" també hem vist guanacos (com unes llames patagòniques, sense tant de pèl com les andines), mares (semblants a les llebres), mofetes, nyandús (com un estruç més petit) i ovelles de llana merina.

Aparte de este "top 4 de animales" también hemos visto guanacos (como unas llamas patagónicas, sin tanto pelo como las andinas), madres (parecidas a las liebres), mofetas, ñandúes (como un avestruz más pequeño) y ovejas de lana merina. 

Nyanydú

Mofeta

Mara

"Armadillo"

També ens hem trobat una taràntula a a platja!


No som experts en fauna, però ens encanta observar els bitxos i aprendre coses noves sobre ells. Aquests dies ens hem sentit com Jacques Cousteau en alguna de les seves aventures. Per ganes ens hi haguéssim quedat més dies perquè ens hem sentit com a casa al hostel "Che Patagonia" (el recomanem) i ens hem divertit d'allò més, però el sud de la Patagònia ens espera!


No somos expertos en fauna, pero nos encanta observar bichos y aprender cosas nuevas sobre ellos. Estos días nos hemos sentido como Jacques Cousteau en alguna de sus aventuras. Por ganas nos hubiéramos quedado más días porque nos hemos sentido como en casa en el hostel "Che Patagonia" (lo recomendamos) y nos hemos divertido de lo más, pero el sur de la Patagonia nos espera!


4 comentaris:

  1. Hey nois chulas ...chulas las fotos..mejor que el Discovery Channel...sois unos craks..seguir disfrutando del paisaje..un fuerte abrazo..

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jajaja a ver si nos fichan!! Ojala!! Nada la verdad es que en vivo es mucho mas bonito!! Intentamos reflejarlo pero no siempre lo conseguimos!
      Un abrazo chino!

      Elimina
  2. Hola guapos quina varietat d'animals ! unas passada !!! Erick molt bona la teva foto fent fila ! Jejeje i la de la taràntula brutal !!! Els capítols anteriors també m'han agradat molt, Buenos Aires es percep amb un encant especial !!! És que la veritat és que no us atrapo !!! A continuar gaudint viatgers, un petó molt gran de la Martina i meu !!! Laura

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Laureta!
      Tranquila a nosaltres de vegades també ens costa atrapar-nos!! De tan en tan ens agafem un matí o tarda de relax.
      Una abraçada i un petonet per a la Martina!

      Elimina